Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

onsdag, november 08, 2006

Gamla Eken (stockholmsslang)

Jag älskar Stockholm, "mitt" Gamla Eken - *snörvel*.
Inte så där att jag på något drygt stockholmskt sätt försöker klappa mig för bröstet eller klanka ner på andra städer för att framhäva Stockholms förträfflighet. Nej, nej, nej...
Det är bara så att jag verkligen gillar den här staden - ytorna, vattnen, öarna... Känner mig lite priveligerad att bo bara två minuters gångväg från Fjällgatan där man vid Ersta Sjukhus har en strålande utsikt över staden. Dit brukar Hustrun och jag gå på t.ex. nyårsafton och titta på fyrverkerierna. På Erstaterassen brukar vi ha picknick på somrarna, deras café stänger så tidigt så vi brukar låna deras stolar och bord - det verkar vara helt OK att göra så, vi har i.a.f. inte blivit bortkörda någon gång.

Var igår ute och gick och bara njöt. Härligt solsken och skönt varmt (minns ni för bara en vecka se'n...!!!). På väg att träffa Nini för en lunch passade jag på att ta några bilder.




Från Fjällgatan tog jag den här bilden.
Till vänster ser vi Kastellet på Kastellholmen. Vet ni att flaggan där hissas och halas varje dag synkroniserat med den på Kungl Slottet. Det sägs att hissad flagga betyder fred i riket.
Fy för den dag flaggan inte är hissad.
I mitten av bilden sticker det upp ett kyrktorn, det är Oscarskyrkan. I Oscars församling är jag född och döpt.
Mellan Kastellet och Oscarskyrkans torn ser vi Vasamuséet, den rödbruna byggnaden. Vad är det för vits att ha ett muséum för världens mest misslyckade krigsfartyg??? Men OK, något slags intresse verkar det finnas eftersom det alltid ligger högt på listan över välbesökta platser.
Till höger ser vi Nordiska Muséet, en pampig byggnad.


Många turister tror att Nordiska Muséet är Kungliga Slottet, skulle faktist passa bättre som det än den ganska trista kub som nu kallas för slott. Skulle varit ballt om vi fått ha kvar det gamla slottet Tre Kronor som brann ner 1697, det var riktiga grejer det. (Här en modell av Tre Kronor, bilden har jag stulit från Hovet)



Det finns många vackra byggnader och roliga detaljer på dom. Och inte helt sällan finns det en historia bakom husen och detaljerna.

Den här detaljen finns på en fasad, adress Skeppsbron 44, strax ovanför entréportalen. Den nedersta krumeluren ska föreställa byggherrens frus "skrynkla". Ståryn är att byggheren var sur på sin fru för att hon var otrogen och lät mura in denna detalj i fasaden. Hans egna ansikte tittar ner mot den med bister min. Hon hade tydligen ihop det med en hel radda män och detta var hans sätt att hämnas mot henne. Kunde dom inte bara pratat med varandra? Huset innehåller också den kända gamla krogen Zum Franziskaner.


Ni vet den där granen som varje år byggs upp på Skeppsbron sponsrad av TV-Kanalen. Så här långt har dom kommit just nu. Vilket jäkla knasigt bygge. Men visst är den vacker när den sedan står där tänd i decembermörkret.


Skeppsholmen - nä inte TV-serien, den här finns på riktigt - är en trevlig ö med många fina byggnader. Kapellet, admiralitetshuset...

Men vänta lite, vad är det här!? Någonting saknas på bilden!? Vad är det som saknas? Jag har inte manipulerat bilden men ett känt landmärke i Stockholm är borta. Vad? Kanske en tävling på gång...? Skriv en rad.


Jag skulle kunna hålla på så här hur länge som helst och vandra runt i Staden, kanske får anledning att återkomma i ämnet någon gång.

De' börjar knorra i skrine', dags å klappa i'se' lite frullesvull.
Ussare kvanting, pjattar å chinonor.
Tjillevippen, hojta' kisen å hasa' bor'ti' spisjärne'.

16 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visst är stan vacker. Men jag skulle inte vilja bo där.

Af Chapman är på renovering.

Vad vinner jag?

onsdag 8 november 2006 kl. 11:08:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Landmärke och landmärke, förresten!??

Sjömärke, menar du väl.
:-)

onsdag 8 november 2006 kl. 11:25:00 CET  
Blogger Tankevågor said...

Tack för rundvandringen i vår vackra stad! I söndags morse när vi promenerade på Skeppsholmen upptäckte jag också att den var borta. Hade läst att den skulle renoveras men missat att det skulle vara nu. Just närheten till vatten gör att jag älskar att gå i den här staden.
Jättefina bilder!

onsdag 8 november 2006 kl. 15:22:00 CET  
Blogger Fria Foten said...

Jag var uppe i Stockholm över helgen och för två veckor sedan. Knallade faktiskt omkring i dessa områden. Fjällgatan och Söders Höjder bland annat.
Jag saknar Sthlm så det värker ibland....men det går över efter någon dag när jag kommit hem till Tornet bredvid kanalen. Men fina bilder var det!!!!

onsdag 8 november 2006 kl. 17:46:00 CET  
Blogger Kattis said...

Stockholm är vackert så man blir helt knottrig men aldrig att jag skulle vilja bo där. Men att jobba där har varit kul. Sedan 1976 har jag arbetat i huset Uggleborg, Vasagatan/Klara Västra Kyrkogata. Mestadels med vidunderlig utsikt över Riddarfjärden å Statshuset. Oj vad vi har skrattat åt alla tokiga killar som ska hoppa strömhopp från muren ner i fjärden på sommaren.

Härom helgen vart det jobbigt, fick en enorm längtan att besöka Skansen-akvariet. Då kändes det tungt att vara i S-vall.

Apropå slott älskar jag att se de gamla bilderna av Tre Kronor innan det brann. Känns jätte sorgligt att man aldrig byggde upp det likadant.

onsdag 8 november 2006 kl. 19:28:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Javist er stockholm vacker. For oss nordmenn er den lite eksotisk och en stad man gjerne besøker. Jag var det for en masser av år siden, på tide å dra dit på ny : )

onsdag 8 november 2006 kl. 20:24:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

Bert - Du satte den på första. Men något pris har jag dessvärre inte att dela ut, du får nöja dig med äran.
Mmm... sjömärke kanske...? ;-)

Londongirl - Varsågod. Du hittar väl runt bra här?

Flaxa - Ditt torn verkar inte så dumt beläget.

Nylonqueen - Visst hade det varit snyggt med ett Tre Kronor istället för den där trista lådan vi nu har.

Julie - Du är sååå välkommen hit.

torsdag 9 november 2006 kl. 16:57:00 CET  
Blogger Cliff Hanger said...

Bördig från självaste Östermalm alltså, där ser man. Bra att du tagit ditt förnuft till fånga och blivit en reko söderkis ändå, trots den tunga starten i livet. ;-)

torsdag 9 november 2006 kl. 18:30:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

CH - Det är lite rörigt med min barndom. Själva födseln tilldrog sig på SÖS. Och familjen flyttade till Solna när jag var 5 bast, så där är jag uppvuxen. Skönt att ha "hittat" hem igen.

fredag 10 november 2006 kl. 10:57:00 CET  
Blogger Marge_II said...

Stockholm är så vackert, inte minst tack vare allt vatten som omgärdar staden.
Känns bra att komma dit. Och sedan åka hem ;-)

fredag 10 november 2006 kl. 12:08:00 CET  
Blogger Kristian Lagerfeldt said...

Fina bilder! önskar jag tog med mig kameran oftare, älskar också Stockholm, det är så himla, tja schysst lixom... ha det gott!

söndag 12 november 2006 kl. 12:38:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

marge_ii - Jag förstår av din sida att hemma är Lappland. Visst är det härligt där uppe, men jag har för mycket stadspuls i mig för att kunna leva där.

Kristian - Vill ha med mig kameran oftare, nu när de är så små finns det ingen ursäkt, men jag brukar helt enkelt glömma den.

måndag 13 november 2006 kl. 08:29:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Juuuuust det!! Skulle ju kolla upp "mina drömmars stad"!!

Jag tror att jag lider av stress.... =/

måndag 13 november 2006 kl. 14:17:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Visst finns det bra saker i Stockholm också...

måndag 13 november 2006 kl. 17:31:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Skapliga bilder, utom den på granen. Blev det en bärs månne på Zum och du därav lite "krajji´ på dattan"?

tisdag 1 maj 2007 kl. 01:18:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Roligt att hitta en sida med många vackra bilder och lite kuriosa om stockholm. Gogglade efter eken och hamnade på din sida.

Vet du varför stockholm kallas för eken och finns det ngn slags ordlista över stockholms slangord. Är gift med en skåning och här påstås att byling, dojjor och hojja till affären är skånska. jag är själv stockholmare och vill inte hålla med där.

vad tycker du själv ?

Intressant att få veta...

Ha det !

/ Lindha

torsdag 24 januari 2008 kl. 20:34:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Home