Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

tisdag, oktober 31, 2006

"Mitt" London

Tänkte bara bjussa på ett par bilder från det som en gång var mina hemtrakter i London. Råkade snubbla över dem när jag satt och bläddrade lite i datorn.
Shepherd's Bush i västra London, post code W12, var Hustruns och mitt hem i tre år och ibland längtar man tillbaka dit. Vi är i London minst en gång om året och brukar då, om vi har läge, passa på att besöka Shepherd's Bush - den lokala marknaden där, en fika på Zippy's, handla billga kläder på Primark, hälsa på indiern i "vår" corner shop, en pint på lokala puben...

Goldhawk Road i Shepherd's Bush, en härlig vårdag.



Vi bodde i det här huset, 103A Goldhawk Rd.

Mycket Rock 'n' Roll över det här området.
Bandet Bush "föddes" här och har härifrån tagit sitt namn.
Steve Jones och Paul Cook i Sex Pistols kom härifrån. Det finns en story om att de på Hammersmith Palais, Shepherd's Bush Road, stal David Bowie's utrustning för att kunna starta ett band.
Shepherd's Bush Empire är en anrik konsertlokal, den var BBC's inspelningslokal för större live event fram till början av 90-talet. Där har man partajat med delar av Monster Magnet, T Rex m.fl.
Jag gjorde en gång ett gig på vår lokala pub, The Orange Kipper (hette den då, numera British Prince), tillsammans med ett par äldre farbröder som jag råkat komma i kontakt med. Vi lirade country, irländsk folkmusik och blues. Det var skitkul.

Det var/är ett lite slitet område men jäkligt coolt. Nu har det fått ett litet lyft vartefter Londons centrala delar liksom växer och Shepherd's Bush börjar anses som "fint". Det är fortfarande en härlig mix av kulturer och alla kommer bra överens oavsett religion eller hudfärg.

På gångavstånd härifrån ligger områden som Notting Hill, Hammersmith, Holland Park, Earls Court, Kensington m.fl. I slutet av augusti varje år kan man gå på karnevalen i Notting Hill, världens största efter Rio. Vilket jäkla drag, rekommenderas om man är i trakterna vid den tiden på året. Vill man ha mer Rock åker man samma helg tåget ut till Reading -festivalen. En mycket trevlig och livfull tillställning. Sista måndagen i augusti är alltid en "röd" dag, s.k. bank holiday, och det gör att man kan partaja ganska hämningslöst den helgen.

För den som gillar engelsk fotboll kan nämnas att Shepherd's Bush hemmalag är Queens Park Rangers, deras arena Loftus Road ligger några kvarter upp till höger på bilden med vyn över gatan. QPR är visserligen ett ganska ointressant lag som för det mesta kämpar på i de lägre divisionerna men det var alltid fullt ös på pubarna i grannskapet de lördagar de hade hemmamatch, kul atmosfär.

London är en grymt härlig stad, men jag vet att antingen älskar man staden eller så gör man det inte. Det är trångt, skitigt, dragigt, stökigt, dyrt o.s.v. men för de som inte varit där och gillar trängsel, billigt krafs, härligt folkliv, pubarna...kan jag bl.a. rekommendera deras marknader - Camden Town på fredagar, Portobello Road på lördagar, Brick Lane på söndagar.
Eller kanske fotboll någon eftermiddag? Vilket drag det är, både under och runt matcherna.
På kvällarna är det massor av musik, musikaler, teater...alla dagar i veckan. Finns hur mycket som helst att göra, köp tidningen "Time Out" och pricka för.


13 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men men men....hur är det möjligt att jag inte har hört ett ljud om det här förut??

Du har undanhållit en massa ståårys!!!!

Tycker det låter som dax för lunch snart igen ;)

tisdag 31 oktober 2006 kl. 14:23:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

Nää, London-åren nämner jag aldrig för någon okänd människa ;-)

En lunch skulle sitta fint snart. Förmodligen inte denna vecka, men kanske nästa?

tisdag 31 oktober 2006 kl. 15:52:00 CET  
Blogger Fria Foten said...

Starta en rese-guide för sjutton. Rolig läsning....!

onsdag 1 november 2006 kl. 12:05:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

flaxa - du lever. Du har inte skrivit något på din blogg på ett tag. Är det händelsefattigt?

Reseguide, jag vet inte det. Men visst kan man dra en och annan story om resor man gjort. Kanske återkommer med någon framöver, fick direkt ett par uppslag i huvet.

onsdag 1 november 2006 kl. 14:29:00 CET  
Blogger Det Mörka Hotet said...

Det var mycket Rock & Roll över den där skildringen också - härligt!

Men, T-Rex: var inte det ett punk-band, eller minns jag helt fel?

Hur som: det känns nästan som de där kvarteren nu är "mina" kvarter...!!

Samuel

onsdag 1 november 2006 kl. 19:39:00 CET  
Blogger Stefan said...

nä men ser man på? En stor affisch på Prince på väggen där....

fet platta faktiskt

*kickar igång iPoden och flummar iväg i funkens värld*

;)

onsdag 1 november 2006 kl. 19:43:00 CET  
Blogger Tankevågor said...

Härligt! Vill ha mer! Du måste ha massor av London i din dator och i ditt huvud/hjärta du som har bott där så länge.
Det stämmer att många områden i London har fått ett lyft eftersom och blir mer eftertraktade att både vara och bo i. Notting Hill är ju också ett sånt faktiskt. Finns det inte en bar i Shepherds Bush som jag tror hette/heter något med Berluchis Bar eller så?
När åker ni nästa gång?
Har varit inne på svenska skolan och läst deras hemsida. Skulle gärna höra mer om den.

För mig har nedräkningen börjat. Nu är det 27 dagar kvar tills jag åker dit igen. :)

torsdag 2 november 2006 kl. 08:36:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Lunch nästa vecka låter bra :)
Jag kan må, ti eller onsdag...

torsdag 2 november 2006 kl. 09:15:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

DMH - Livet i London var väldigt Rock 'n' Roll. Det hände många knasiga grejer där som gick i rockmusikens tecken.
T.Rex var ett glamrock-band (glamrockens urfäder) anfört av Mark Bolan som dog i en bilkrasch 1977. En del av hans medmusiker lever bl.a. trummisen Bill Legend. T.Rex var enormt stora och T.Rextasy är fortfarande ett begrepp och fenomen. Det finns bl.a. ett tribute-band som heter så och de rar stora skaror till sina gig. De ska ut och turnera med bl.a. Slade nu i nov/dec.

Stefan - Prince, njaaa... All heder åt karln men det är inte riktigt min väska.

londongirl - Det stämmer att det finns en bar som heter Belushi's i SB, det är en kedja av "American sports bars" som finns lite överallt i England.
Vi har just nu ingen planerad resa dit men en av våra engelska kompisar kommer och hälsar på här om en månad.
27 dagar tills du åker dit, najs...

torsdag 2 november 2006 kl. 09:32:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

Nini - helt klart en lunch nästa vecka. Bestäm en dag du, jag är anpassningsbar. Skicka ett mejl.

torsdag 2 november 2006 kl. 13:09:00 CET  
Blogger Kattis said...

Undrar vad jag skulle tycka om London, som precis "flytt" storstan.. Men T-Rex gillade jag iaf - MASSOR - på den tiden de begav sej. :-)

fredag 3 november 2006 kl. 13:17:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Kul att läsa om London. Har varit där alltför lite. Tyvärr.

(Du hamnar i och med detta på min "bevakningslista". Bara så du vet! :-) )

måndag 6 november 2006 kl. 11:10:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Jættetrevligt å lese om London. Skal dit en tur i slutten av november. Tycker det er en underbar stad : )

måndag 6 november 2006 kl. 18:12:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Home