Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

måndag, september 18, 2006

Besviken

Jaha, ja...Nu står man på förlorarnas sida igen. Alliansen, ja till trängselskatten...precis vad jag INTE ville ha.
Jag är arbetslös och går på A-kassa, låginkomsttagare (när jag har kneg), inte helt friska tänder och innerstadsbo med hyresrätt Stockholm...så individuellt fel det kan bli med borgare vi makten då.
Jo, jag vet att det propageras för trängselskatten på vänsterkanten och jag röstat mot, men det är så att jag inte vill ha trängselskatten innan det byggts en vettig ringled runt Stockholm. Nu finns det bara Essingeleden som alternativ till att köra genom stan och den kommer snart att kollapsa av trafiktrycket. När det finns vettiga alternativa vägar kan jag tänka mig att rösta för biltullarna. Men att jag ska betala för att köra UT ur stan är för mig helt obegrpligt, det måste ändras innan de tar tullarna i bruk fullt ut.

Resultatet av valet var inte oväntat. Persson, Billström m.fl. har varit otroligt beiga i valrörelsen.
Men har verkligen förstagångsväljarna varit de avgörande i detta val? Vart har alla arbetare tagit vägen? Eller byter folk parti mellan valen?

Alliansen har lyckats i valkampanjen när de proklamerar för tryggare gator, minskat våld, stoppa kvinnovåldet m.m. Självklara argument som egentligen ingen ska behöva använda som slagträ i debatten men som borgarna brukat på ett smart sätt. Det och lite annat (sänkt skatt, HURRA då har jag snart råd att gå till tandläkaren) som borgarna hojtat om har givetvis vunnit mångas röster.

Nu befarar jag att privatiseringarna kommer att bli fler, sjuka, förtidspensionerade, och arbetslösa kommer att få betydligt sämre ersättningar, dom som har arbete får en otryggare tillvaro när arbetsrätten urholkas...
En del tycker att det "kan vara nyttigt" med regimskifte i fyra år! Nyttigt för vem? Inte för mig i alla fall!

Var är den stora massan knegare, majoriteten av vårt samhälle? För det kan väl inte vara så att en del människor verkligen tror att Moderaterna är det nya arbetarpartiet???

7 Comments:

Blogger Cliff Hanger said...

Tyvärr har alltför många låtit sig luras och hjärntvättas till att tro att Moderaterna är det nya arbetarpartiet.

Högerpropaganda överallt under valrörelsen (total dominans angående affischering och radioreklam bl.a.) och en mer vinnande personlighet hos Reinfeldt än Persson (vilket man inte borde ta hänsyn till men som folk tyvärr gör) har också bidragit.

Jag har också bloggat om detta.

måndag 18 september 2006 kl. 13:44:00 CEST  
Blogger Jill Wegerup said...

Vanligare knegare som du efterlyser har nog gått höger i stor utsträckning. Kände väl inte att godsherren var deras företrädare längre...

Hoppas på jobb för dig.

måndag 18 september 2006 kl. 16:54:00 CEST  
Blogger Babushka said...

Jodå folk är så blåsta så att de går på det hela. Sen är det inte bara arbeare som röstar rött. Visserligen arbetar jag hela dagarna men jag tillhör inte någon arbetarklass. Jag tror att människor med mer empati och större förmåga att sammanfoga disparata frågor till en helhet röstar rött.

tisdag 19 september 2006 kl. 10:12:00 CEST  
Blogger Nini said...

Tänker inte kommentera själva valet, men JAAAAAAAAAAA!!! Äntligen nån som tycker som jag om trängselskatten!!!

Man KAN INTE ta betalt för nåt när det inte finns ett vettigt alternativ = ringleden.

Man SKA FAN INTE behöva betala när man åker UT UR stan!!

Kom igen när ni fixat det.

tisdag 19 september 2006 kl. 17:02:00 CEST  
Blogger Nini said...

Ni = dom som röstade ja till trängselskatten...

tisdag 19 september 2006 kl. 17:03:00 CEST  
Blogger Babushka said...

Jag är "ni"...

onsdag 20 september 2006 kl. 13:14:00 CEST  
Blogger Cliff Hanger said...

Jill - Jag är så trött på allt gnäll mot Göran Persson. försök tänka lite större än så! Vänsterpolitik är mer än personen Persson. Försök att se ett större perspektiv. Tyvärr fäster folk alldeles för stor vikt vid partiordförandens personlighet.

Dessutom är jag trött på gnället om Perssons gods. Vad fan, han får väl göra vad han vill med pengarna. Är han en bättre statsminister om han har pengarna på något bankkonto? Sveriges statsminister har ändå en relativt låg lön, om man jämför med övriga i-länder.

onsdag 27 september 2006 kl. 14:19:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Home