Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

onsdag, oktober 25, 2006

Boktips

Har just läst ut "Odjuret" av författarparet Roslund & Hellström. En ruskigt bra bok av två författare som jag tror kommer att nå höjder långt överlägsna Marklund, Sjövall/Wahlöö, Holt m.fl. i genren kriminalromaner.
Jag tänker inte ge en recension i den bemärkelsen, varken för denna bok eller den andra jag pushar för nedan men jag vill starkt rekomendera dessa herrar för de som ännu inte stiftat bekantskap med deras alster.

Har även läst deras andra bok "Box 21" , lästa den innan "Odjuret", och den är också ett självklart val om man gillar kriminalromaner. Båda böckerna belyser ämnen som är riktigt läskiga och jag tror inte att dessa böcker lämnar någon oberörd. Måste, måste, måste läsas...
Ett tips är att läsa böckerna i kronologisk ordning, jag läste dem tvärtom och det fungerar också, men det är flera personer som återkommer i båda och jag tror det ger en bättre bild att läsa "Odjuret" först. Gillar man den är det bara att köra vidare...

Nu ska jag ge mig ut för att skaffa deras tredje bok "Edward Finnigans upprättelse" , kan inte få nog av deras skrivarkonst. Alla tre böckerna är, tror jag utan att ha läst den tredje, i samma anda och författarnas stundtals grova språk kanske inte tilltalar alla men ge dem en chans.
Som sagt var, RUSKIGT BRA...

Om du läst någon av dessa böcker (eller inte) kan vi väl ventilera lite på 'comments'...

11 Comments:

Blogger Det Mörka Hotet said...

Bara det är många - och stora - bilder så...!

Allvarligt, tack för tipset!

Samuel

onsdag 25 oktober 2006 kl. 19:04:00 CEST  
Blogger Tankevågor said...

Jag tycker det är jättekul med boktips eftersom jag läser så mycket.
Jag har läst om de här böckerna nu och de verkar ju väldigt spännande. Frågan är ju om jag ens vågar läsa dem utan att ha någon att hålla i handen? ;-)

onsdag 25 oktober 2006 kl. 21:35:00 CEST  
Blogger Sir Realistic said...

D M H - Nä, inga bilder ;-)

Londongirl - en hand att hålla kan vara bra, men du klarar att läsa den utan det. Kolla nere bland länkarna på min sida. Är det OK?

torsdag 26 oktober 2006 kl. 10:29:00 CEST  
Blogger Miss Fat Herself said...

Perfa.....jag är ju på jakt efter nån bra bok att slå ihjäl lite pendelåktid med...ska genast springa ut å köpa!!

torsdag 26 oktober 2006 kl. 11:23:00 CEST  
Blogger Sir Realistic said...

dixie - "Odjuret" finns på Akademibokhandeln som pocket. Finns säkert även på andra bra bokaffärer. "Box 21" är just nu på topplistan bland pockets så den kan man t.o.m. hitta på Konsum.

torsdag 26 oktober 2006 kl. 11:42:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

Box 21 är grym!! Har missat de andra 2 men det är på G...

torsdag 26 oktober 2006 kl. 14:49:00 CEST  
Blogger Tankevågor said...

OK? Kunde inte ha blivit bättre! Det blir MVG direkt här från fröken! :)

torsdag 26 oktober 2006 kl. 18:28:00 CEST  
Blogger Fria Foten said...

Har hört talas om dom mycket under hösten. Några av mina vänner tycker att jag ska läsa dom iom att jag har jobbat både inom tonårspsyk samt inom krim.vården för att se om dom är verklighetstrogna. Förr kunde jag stänga av tankar om övergrepp och liknande. Idag har jag blivit så förbaskat känslig, men jag ska kanske försöka.Tjillevipp!!!!

torsdag 26 oktober 2006 kl. 18:57:00 CEST  
Blogger Kattis said...

Hinner inte läsa nåt annat än Jägarboken just nu - knappt det. Har förresten länkat till din blogg oxå.

fredag 27 oktober 2006 kl. 11:11:00 CEST  
Blogger Cliff Hanger said...

Jag har inte läst dessa böcker men jag var visst välkommen att ventilera här ändå...men vet inte riktigt hur. Ah, nu har jag det! *går upp och öppnar köksfönstret*.

fredag 27 oktober 2006 kl. 14:49:00 CEST  
Blogger Sir Realistic said...

Nini - jag var som uppslukad av "Box 21" och kastade mig sedan raskt på "Odjuret". Har inte köpt "Edward Finnigans upprättelse" ännu, är tvungen att snåla lite (du vet) och tänkte att jag får vänta tills den kommer som pocket eller jag hittar den på rea.

londongirl - tackar (rodnar klädsamt)

flaxa - genom ditt gebit kan jag tänka mig att det går att hitta felaktigheter i jargong m.m. men jag tror att de är ganska nära sanningen.

nylonqueen - du får väl jaga odjuret.

Cliff Hanger - tänkte att man kanske hade en åsikt i ämnet om kolar vad böckerna handlar om på länkarna. Men visst är det bra att öppna ett fönster eller två (jag har just nu två fönster vidöppna)

fredag 27 oktober 2006 kl. 15:52:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Home