Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

onsdag, oktober 18, 2006

Long John eller whisky

Inspirerad av Stefans story om pizzan vill jag berätta en liten historia som utspelade sig för ett par år sedan. Den är inte i närheten av Stefans pizza-story men ändå lite underhållande.

Uppe i norra Roslagen, i närheten av där svärmor har sin stuga, hade nya ägare just tagit över och börjat driva krogen vid marinan. Svågern och jag tyckte att vi skulle kila dit för att ta oss en öl och känna på atmosfären. Sagt och gjort, vi klev in och beställde varsin öl, jag kände även för en whiskypinne.
Följande konversation uppstod då;

- Jag vill även ha en whisky, en.... (blicken sveper över det ganska mediokra sortimenetet på hyllan och jag fastnar till slut för...) ...en Long John, tack.
- OK, en whisky och en Long John.
- Nej, alltså... Jag menar en Long John whisky.
- Aha, en Long John och en whisky...?
- Vi gör så här; Skippa whiskyn, ge mig bara en Long John.
- OK....

Vi fick till slut vad vi ville ha och vad jag kan minnas var jag inte dit mer den sommaren.
Kanske inte behöver tillägga att det numera är ytterligare ett nytt gäng som driver den krogen.


10 Comments:

Blogger Stefan said...

hahaha...påminner mig om rysaren jag gjorde i en skum bar i los angeles utkanter.

scenario: aspackad steffe, en miljon snygga brudar, aspackad polare...

glider fram till baren och ska va cool och beställer en:

- whiskey on the rocks!
- ok, comin up!
- with ice please

onsdag 18 oktober 2006 kl. 23:47:00 CEST  
Blogger Det Mörka Hotet said...

Ha, ha, ha!

Ja, det där låter som jag (både det du skrev samt det Stefan skrev) då jag alltid gör bort mig!

Samuel

torsdag 19 oktober 2006 kl. 06:05:00 CEST  
Blogger Fria Foten said...

Language Barriers!!
När jag var i Thailand så var det många roliga språkförbistringar som uppstod, men den roligaste har faktiskt en kompis berättat.
Scenario: Fyra brudar vill beställa kaffe av en thai-kille på en bar. Tre stycken vill ha Black coffee. Den fjärde frågar om dom har Cappuchino? Yes we have!!
Efter en stund kommer killen in med kaffet och delar ut. Det visar sig att det var svart kaffe i varje kopp. Cappuchino tjejen säger; Is this cappuchino? Servitören böjer sig fram och tittar i koppen och säger; Maybe?

torsdag 19 oktober 2006 kl. 12:14:00 CEST  
Blogger Tankevågor said...

Fniss....du kunde gjort som Fantomen beställt ett glas mjölk istället!

När jag gick in i en leksaksaffär i Oslo och frågade efter spelet "Master Mind" så svarade killen i affären på ENGELSKA! Han frågade en gång till på artig engelska vad spelet hette och hur det såg ut. Jag berättade på svenska vad spelet gick ut på och sa namnet igen.
Då sa han I´m sorry we haven`t got that!

torsdag 19 oktober 2006 kl. 21:06:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

*asg*

Jag kan bidra med en story som mina lärare i spanien berättade. Om tjejen som trodde att hon var så jävla säker på spanska att hon tog på sig att beställa kall kyckling (pollo) eftersom hon var så varm (tengo calor). Men hon sa:
Kan jag få kall kuk (polla) eftersom jag är så kåt (estoy caliente)

Yupp yupp.... Hon fick inte högsta betyg när hon slutade. Å hon fick inte med sig servitören hem.

fredag 20 oktober 2006 kl. 09:54:00 CEST  
Blogger Sir Realistic said...

Jo ni, alla har vi någon gång varit både offer och upphov vid liknande händelser.

Kom och tänka på när pappa under en semesterresa skulle svänga sig med sin tyska på en restaurant. Vi fick in något på tallrikarna som inte alls var oaptitligt, panerade biffar liksom, men det var något lurt med maten. Pappa sa, efter en koll i parlören, att han skulle berätta vad det var när vi ätit klart.
Det var kalvhjärna...
Man kan säga att man då var både offer och upphov...

fredag 20 oktober 2006 kl. 12:13:00 CEST  
Blogger Kattis said...

Hej Hej! Nu har jag vart å hälsat på hos dej. Sugen på whisky vart jag iaf. Särskilt nu när det är så "burrigt" utanför.

fredag 20 oktober 2006 kl. 14:54:00 CEST  
Blogger Fria Foten said...

Synd att ni inte kunde gå på George Michael, det var guld!!!!!

måndag 23 oktober 2006 kl. 17:38:00 CEST  
Blogger lisa said...

Min mamma gick en gång in på Åhléns skivavdelning och frågade efter en skiva med JustD. Kruxet var bara att hon uttalade det på engelska, hon hade ingen aning att det var ett svenskt band. Hon blev bara lite utskrattad.

torsdag 26 oktober 2006 kl. 12:02:00 CEST  
Blogger Sir Realistic said...

lisa - i min ungdom trodde jag att Uriah Heep var från Finland. Uria Häpp liksom...

fredag 27 oktober 2006 kl. 16:22:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Home