Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

fredag, november 10, 2006

Parle francaise???

Igår hade jag sex lektionstimmar som lärarvikarie. Två av timmarna var jag fransklärare!!! Jag som inte kan franska!!! OK, några grejer kan man väl på franska men inte är det mycket. Men det gick bra, det var självgående 8:or och 9:or. I slutet av lektionen med 9:orna berättade jag lite turnéminnen från en tur i Frankrike jag gjorde för många år sedan - det funkade fint. Kombinerade liksom rockmusik med franska och lite geografi. Det är ett litet privilegium man har som lärarvikarie, man kan spåna på lite hur som helst. Dom lyssnade intresserat och kanske var lite glada att slippa gå "strictly by the book" (vad det nu heter på franska???).

De andra lektionerna hade jag svenska och engelska. Det var lite lättare, inga som helst problem. Fick på slutet av dagen höra att snacket gick om mig bland eleverna - dom tyckte jag var cool. Är väl ett ganska bra betyg, tänkte jag. Det gladde mig för jag var lite nervös inför de här ungdomarna, det är inte lätt att kliva in som ny och okänd vikarie i högstadiet.

Ikväll ska jag träffa några lirare för att försöka spåna ihop ett nytt band, det börjar rycka lite i rock-tarmen. Mer om det en annan gång.

Trevlig helg

5 Comments:

Blogger Tankevågor said...

Bra jobbat! Skönt att de var självgående i franska. ;-)

Låter spännande med nytt band! Hoppas det kan bli något av det.

fredag 10 november 2006 kl. 17:40:00 CET  
Blogger Fria Foten said...

Jag tror att det går alldeles lysande för dig med "kidsen"!!!!

fredag 10 november 2006 kl. 17:52:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Lärarvikarie har man ju varit. Både i franska, engelska och tyska. På den tiden gick man inte heller strictly by the book på något av språken. Det var rätt fritt redan då. Men eleverna hade en helt annan respekt för lärare på 60-talet.

lördag 11 november 2006 kl. 11:22:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

Hoo, hoo.... farbrorn har partajat. Klockan är mycke'...
Hoppas att inga av eleverna har sett mig glida runt på byn....
Jo, jag e' bra med ungdomar. Och coooool...

söndag 12 november 2006 kl. 02:49:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Tjohoooo!! Du har fått in foten i plugget!! Nu kommer dom nog ringa dig massor =D

måndag 13 november 2006 kl. 14:18:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Home