Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

onsdag, december 13, 2006

Sex och samlevnad

Kan ni tänka er att vikariera en lektion i biologi med åttondeklassare och när man kommer till skolan får man informationen att de håller på och läser om
sex och samlevnad?

Det hände mig idag.

Den första tanke jag fick var "Åhh, hjälp...!!!".
Klassen i fråga hade jag aldrig haft tidigare och man undrade verkligen "Hur skall det här gå? Vad har jag gett mig in på?"
Det visade sig att mina farhågor var obefogade, de var jättefina i klassen och faktist inte ett enda fniss kom över deras läppar, 22 elever (ungefär 50/50 killar och tjejer) tog lektionen på fullaste allvar. Det hjälpte mig att komma över den rädsla jag hade inför lektionen och jag vill väl inte påstå att jag också lärde mig något nytt av den timmen men jag tycker att infon och lärobokens upplägg var väldigt bra. Tänkte tillbaka på min egen tid i högstadiet i början av 70-talet och jag kan inte minnas att man fick den infon som ungarna nu får i ämnet sex och samlevnad.

För många år sedan, jag var runt 25 år, när jag "vickade" i en klass med fyror var ungarna jättejobbiga (jobbiga för stunden, normalt en mycket snäll skara barn). De höll på och öste runda ord till varandra i en allt mer ökande takt och det var ett jäkla fnissande och tisslande. Jag fann för gott att avsluta matematiklektion som vi hade och jag drog igång en spontan sexualundervisning. Jag sa till ungarna att om de började fåna sig skulle vi genast återgå till matteböckerna. De satt som tända ljus medan jag pratade och ritade på tavlan.
Efteråt berättade jag i lärarrummet vad som hänt och mina kollegor såg ut som fågeholkar, de hade inte vågat göra samma sak som jag då gjort. En kollega sa att det kanske var i tidigaste laget att snacka sex med 10-åringar men jag såg inget problem i det, de visste ju mycket väl vad det handlade om och det gällde bara att avdramatisera det hela lite. Tycker att ungarna ska ha infon tidigt så att det inte blir tokigt när de senare ger sig in "leken" på allvar.

8 Comments:

Blogger Nini said...

Har inget minne av att vi har haft nån form av sexundervisning förutom "Det här är en penis. Den sitter på en pojke. Det här är en vagina. Den sitter på en flicka."

onsdag 13 december 2006 kl. 15:56:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

Vänta nu, jag måste anteckna...hur var det sa du? "Det här är en... ;-)

Vi hade en lektion i mellanstadiet kommer jag ihåg, borde ha varit i 6:an.
Och så vill jag minnas att det nämndes någon gång i högstadiet...

onsdag 13 december 2006 kl. 21:32:00 CET  
Blogger Nini said...

Ja en ggn i högstadiet, typ på biologin i 9:an med då var det inte så mkt sexundervisning. Det var mest en massa gamla bilder från 60-talet på kroppen i genomskärning. Mkt tekniskt & känslolöst.

torsdag 14 december 2006 kl. 08:53:00 CET  
Blogger Kattis said...

Jag minns bara en läskig förlossningsfilm....

torsdag 14 december 2006 kl. 20:36:00 CET  
Blogger Kattis said...

Mystiskt, jag kan inte skriva kommentar som Nylonqueen?? Men inloggningen till min gmailfunkade så det är jag som är Kattis *nollställd*

torsdag 14 december 2006 kl. 20:38:00 CET  
Anonymous Anonym said...

Snacka om variation i arbetet! Ena dagen ett gäng sexåringar och nästa sex och samlevnad med åttor. :)

Bra jobbat!

torsdag 14 december 2006 kl. 20:42:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

Kattis / Nylonqueen - det var nån dag som inloggandet inte fungerade som det skulle.

Londongirl - visst är det en härlig variation i vikarierandet och det är bara positivt.

onsdag 20 december 2006 kl. 17:40:00 CET  
Blogger Det Mörka Hotet said...

Jo, men det kan bli svårt också:

Darth V: Killar har snopp, tjejer har bröst!
The A-team: Men, Pappa: DU har ju bröst!
Darth V: Skall ni ha lördagsgodis den här veckan, eller....?
The A-team: Pappa, du ÄR snygg!
Darth V: Så skall det låta - skönt med uppriktiga barn...


Samuel

lördag 23 december 2006 kl. 04:55:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Home