Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

söndag, mars 05, 2006

En vanlig fredagskväll...Not...

Tänk vad konstigt det kan bli ibland. V hade just ringt och stämt av om vi skulle ha sällskap hem på T-banan och visst skulle vi det, tyckte jag. Tajmingen var bra på alla sätt och vis och jag såg fram emot hemfärd och en lugn kväll, kanske slinka in på någon najs pub för en stilla bärs på vägen hem.

Klockan är runt tre på e.m. - Då ringer det på min mobil. Först lite tveksam om jag skulle svara eftersom jag inte kände igen numret men jag tryckte i.a.f. på svara-knappen;

"Hej, jag heter Magdalena och ringer från Renck Åkerlund Films AB. Vi hittade dig på Statist.se och vi tror att du skulle passa perfekt för en roll i en video vi håller på och spelar in."
Visst, jag hade registrerat mig på den sajten http://www.statist.se/common/viewExtraDetailsPopup?personId=41946 när jag gick arbetslös i höstas och hade inte tänkt så mycket mer på det, inte aktivt sökt någon roll.
"Hur snabbt kan du komma till Filmhuset? Har du bil? Jobbar du? Kan du ta ledigt....?"
"Eeehhh....va'....? Vad är det här? Berätta mer!!!" svarade jag.
"Jo, vi måste snabbt ha en casting för vi behöver en avdankad rocker för den här rollen och du verkar stämma bra i profilen. Johan Renck regisserar och ..."
Jag avbröt - "Va', vad lattjo - jag har råddat åt honom förr när han lirade som Stakka Bo..."
"Men vad bra, då känner ni varandra." sa hon och fortsatte - "Det blir en del avklätt men inget fult, du får behålla underkläderna på - Är det OK med dig?"
"Visst det är lugnt", svarade jag, "har inga problem med det".
"Du kommer att ha en ung tjej som motspelerska och ni ska "hänga" i en soffa när vi filmar......"
Nu började jag inte bara bli väldigt nyfiken, jag började bli orolig också. "HÄNGA I EN SOFFA MED EN UNG TJEJ....????" Vänta nu...
M förklarar vidare;
"Det kommer att filmas så nära att det kanske inte ens syns vem som är personen på videon, det kommer att bli mycket hud, skäggstubb, kanske navel, brösthår... - Har du hår på bröstet?"
"Ja, någon ryamatta är det inte frågan om men visst har jag sju spridda och tre i klunga på mitt bröst."
"Jag tror det här blir bra - Kan du ta en taxi och lägga ut pengar...?"

Sagt och gjort, jag avslutar mitt arbete för dagen, säger till chefen att jag går lite tidigare, ringer V och berättar lite vad det handlar om och att vi inte kommer att ses på T-banan, meddelar Hustrun vad som är i görningen, går bort till taxistolpen och swischhhh......

Till Filmhuset anländer jag vid fyratiden, där blir jag varmt välkomnad av teamet och snabbt in i en sminkloge med M och fotografen Turid som ber mig att ta av mig kläderna (men behålla kalsongerna på). Blir fotograferad och de beundrar mitt blåmärke i ryggslutet (efterverkningar från skridskoturen förra helgen). Har ett snyggt skrapmärke strax ovanför naveln som även det väcker beundran. De gillar även den rika förekomsten av fräknar på min kropp. T plåtar i lite olika vinklar, ljus och distans. Sedan pinnar hon iväg och ska visa upp resultatet för Johan som har sista ordet. Det dröjer inte många minuter tills hon är tillbaka och säger att jobbet är mitt.....visserligen i konkurens med endast en snubbe till men ändå.... Vad har jag gett mig in på...?

Det är då det slår mig - Jag vet inte ens vilket band det är som håller på och gör en video. Jag menar - Johan har ju för fasen jobbat med Madonna, Kylie Minogue, Robbie Williams, All Saints..... Vad ska jag vara med i...? Vilken stjärna ska stå och glo på mig iklädd endast kalsonger...?

Nu var det inte så farligt med den saken, bandet är det relativt okända svenska

Revlon9 som ska lanseras hårt. Skivbolag i Frankrike som finansierar och så vidare. Två trevliga tjejer och en kille som kommer och presenterar sig och skakar hand å så där.

Så dyker min "motspelerska" upp vid sex-halvsju. En söt 21-åring som heter Josefine och kommer från Vetlanda. Hon låter som Lena Ph (jag stör mig inte på dialekter utan tycker tvärtom att det är charmigt, hon är dessutom sötare än Ph ).
Vi bekantar oss - Först lite blygt (hon) och trevande (jag) men ganska snart visar hon sig vara en trevlig och glad skit som jobbar i en skönhetssalong och det här ska nog bli bra. Hon är fullt medveten om den ringa kostymering vi ska ha och har inte heller några problem med det. Likaså är det även för henne första gången i såna här sammanhang.

Det är segt som tusan, mycket väntan och åter väntan. Man får besked att "Nu ska det bara göras....och se'n är det dags för er...lite matpaus behöver vi nu och se'n..."
Klockan är c:a nio när man äntligen får gå till sminkelogen och där blir jag sminkad av en "söt pojke" som heter Oliver. Jag får en hårklippning av proffset Erika på köpet, tack för det, det började ändå bli dags för ett besök hos frisören som jag nu slipper.

En halvtimme senare sitter man då äntligen i den där soffan. Johan berättar lite hur vi ska agera - Vi ska föreställa ett par som just kommit hem från krogen och vi ska ha bråkat och tjaffsat lite. Hon är rejält mycket yngre i förhållandet och hon har tröttnat på "gubbrockaren", vill göra slut och kasta ut mig. Min roll är alltså att se lite suddigt försmädd och deppig ut och hon ska mest bara se sur ut. Först filmar dom mig ensam och visst är det närbilder minst sagt, de kryper inpå mig så jag knappt kan andas. Efter 40 minuter frysandes i soffan är det dags för Josefine att bli filmad ensam och ytterligare någon halvtimme senare sitter vi båda där halvnakna med ungefär en halvmeter emellan oss . Det enda agerande vi egentligen gör under hela kvällen är huvudvridningar och blickar, kan vara nog så svårt visade det sig.
Till slut är filmen i kamerorna slut och alla är nöjda med vad vi presterat. Det applåderas till höger och vänster. Vi blir lovade kopior av videon när den är klar, ska bli grymt spännande att se resultatet - se hur mycket som används av det som filmats i soffan, det blir säkert inte många sekunder. Kvitterar ut gaget (600.- spänn att läggas i lådan för oförutsedda inkomster) och kan se'n äntligen börja röra mig hemåt. Det fixas en bunt taxibilar och snart ligger Filmhuset tyst och öde ute på det frusna Gärdet.

Äntligen hemma runt midnatt. Sätter mig i köket med Hustrun, knäpper en öl och berättar för henne helt sanningsenligt vad som hänt under kvällen.

Så kan det gå, en fredagskväll inte helt som andra.
Återkommer med videosnutten som jag gärna vill visa er.

4 Comments:

Blogger Nini said...

Hihi sjukt kul!! Jag kan adda det till min samling "Coola-grejer-som-inte-hänt-mig-men-en-jag-känner"

Du har bidraget mkt till den samlingen =)

tisdag 7 mars 2006 kl. 10:22:00 CET  
Blogger Sir Realistic said...

Ha, ha, ha...om du tar bara en liten del av det jag berättat för dig kan det bli några sidor i boken.

tisdag 7 mars 2006 kl. 11:32:00 CET  
Blogger Babushka said...

Woohoo, du ska bli kändis alltså? :D

Kan avslöja att min syster är med i tre E-type videor...

tisdag 7 mars 2006 kl. 13:20:00 CET  
Blogger Cliff Hanger said...

Kul story! Ett annorlunda avbrott i vardagen, kan jag tänka mig. Det hade det varit för mig i alla fall.

torsdag 23 mars 2006 kl. 19:41:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Home