Min bilder
Namn:
Plats: Södermalm, Stockholm, Sweden

Jag är 191,5 lång. Lirar Rock. Gillar skön mat. Smal. Har bott i London. Skriver låtar. Snäll. Nygift (ganska). Står gärna på scen. Salongsknäpp. Tar mig tid. Älskar hela världen (ja, faktist-Vaddårå...?). Är en god lyssnare.

Sir Realistic's Hemsida

fredag, mars 03, 2006

Reklam i "det offentliga rummet"

Det här suger hästb***e...



Retar mig något fasligt på den där reklamkampanjen från billiga flybolaget/resebyrån där några unga brats förfasar sig över att "...det satt en Svensson mellan pappa och mig..." och andra korkade budskap.
Vadå "Obehagligt..."???
Är människor som låter "företaget", eller ännu värre - skattebetalarna, pröjsa för att de ska sitta vackert på sina pudrade stjärtar finare än "Svensson"???
Visst, på bilderna är det bara modeller som gör ett jobb men det är själva typen av människor, attityden och budskapet som retar mig, uttalat av samma typ av människior som;


  • Inte köper "Situation Stockholm"
  • Är för fina för att plocka upp skiten efter sin bjäffsiga hund
  • Fortfarande tycker det är OK att smälla i sig gåslever
  • Är så snåla att de skriker när de bajsar
  • Nolltaxerar i sina 15-miljonersvillor....... o.s.v.

Nä, den kampanjen är inte alls i min smak. Det må vara ironi, eller vad de nu tänkt på när de drog igång denna, men när det bor en hemlös under reklampelaren affischen sitter på så är det inte annat än en spark i nyllet på de som inte har det så gott ställt.

Några andra reklamkampanjer som väckt reaktioner;

Kalle i ägget har redan avhandlats av Andreas men då mest om innehållet i produkten, det räcker så...

Eller Nogger Black...men hallå....märkte inte ens att det var något med konstigt med den föräns det blev debatt.

Med risk för att få på skallen så tycker jag det är fjantigt med den förfasan som en del (läs SL) gjort om Lindex's BH-reklam "We love boobs" . Har diskuterat den med Hustrun och hon har inga problem med den (å inte jag heller). Det är väl ett ganska rakt budskap, skulle kunna tänka mig den på svenska. Att, som SL, acceptera bilden men inte texten är lite underligt.

Vi tycker båda, Hustrun och jag, att OB's "Gör det bekvämt för din mus" är lite söt. Musen ser uppenbart nöjd ut på bilderna :-) . Så glad vill jag att musen ska vara.

Kom och tänka på den kampanj från H&M som var för c:a 15 år sedan, när de hade Anna-Nicole som modell. Vilket jäkla liv det blev!!! Jag körde bud på den tiden och hade bl.a. fotolabbet som framkallde bilderna som kund - Minns att min första tanke, när jag fick syn på bilderna, var att "Äntligen en modell som ser ut som en kvinna, inte en vandrande pinne".

Fyll på med fler hatreklamer, kommentera, bråka med mig, stånga mig......

2 Comments:

Blogger Nini said...

OB reklamen är supersöt :)

Kalles har vi diskuterat klart.

FLyNordic reklamen kan jag bara kommentera med att en av killarna är riktigt trevlig fast samtidigt ganska dryg egentligen. Och ja, den suger!

Lindex reklamen med tuttarna tyckte jag om, för det var fina mjuka bröst :)

Nogger Black debatten var ju så jävla skruvad att man kräks....
Samma som trosreklamdebatten häromsistens. Hur ska man visa trosor om inte på en kropp? Vilket är helt naturligt! Kroppar alltså...

fredag 3 mars 2006 kl. 15:46:00 CET  
Blogger Kristian Lagerfeldt said...

Usch och fy, håller med dig till fullo om reklamen för lågprisflygbolaget, idén och det skrämmande faktum att det finns personer här i vår värld som har den inställningen på riktigt gör den låg, rikigt låg. Faktiskt lägre än glocalnet...

onsdag 8 mars 2006 kl. 22:35:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Home